Technische dag bij Brabo

Een technische dag bij Brabo_is een feest voor de liefhebber van technieken van Rolls-Royce en Bentley. Dit gold vooral voor de technische dag van 19 november 2005. Niets was Brabo_teveel om er een boeiende, afwisselende, professionele en ook nog eens culinair puik verzorgde dag van te maken. De bijna 60 bezoekers kwamen ogen en oren tekort om alle tips en wetenswaardigheden het geheugen in te persen.

Afwisselen programma
Een grote verscheidenheid aan techniek passeerde de revue. De motor, de hydraulica, de ontsteking, leerbewerking, houtbewerking, de versnellingsbak, de voorste wielophanging, het poetsen van de auto. Teveel om op te noemen. En onder de bezieldende leiding van Cock van der Prijt kregen we uiteraard ook een rondleiding tussen de klassiekers die zogewenst van eigenaar mogen wisselen.
Al om half 11 begon het uitgebreide programma met een kop koffie en speciaal Rolls-Royce gebak. In een goed georganiseerd doordraai- systeem werden de groepen van het ene naar het andere onderwerp doorgestuurd. Na het bezoeken van 5 stands was het tijd voor de lunch. Voor iedereen was er keuze uit een grote hoeveelheid luxe broodjes, rijkelijk belegd met zalm, brie en andere smakelijke belegsels. Het tweede deel van het programma voerde de bezoekers langs de andere 5 stands. Ten slotte werd de dag afgerond met een gezellige borrel. En dat alles op uitnodiging van Brabo. Chapeau!

De 10 onderwerpen
(1) De rondleiding langs de Rolls-Royce en Bentley voorraad werd verzorgd door Cock van der Prijt, eigenaar van Brabo, en door Ronald Smits. Wat een unieke verzameling aan fantastische voertuigen stond er uitgestald. En wat kon Cock daar boeiend over vertellen.
(2) Dat dit soort auto's regelmatig tot in de puntjes moet worden gepoetst, weet elke liefhebber van het merk. Mark Sieling van de firma Autosmart toonde ons een ruime sortering aan poetsmiddelen voor elk materiaal en elke toepassing.
(3) Flip van de Werf en Ed Blok loodsten ons onder de bruggen door en toonden de finessen van de voorwielophanging, stuurinrichting en dat soort zaken. Daarbij passeerden vele APK-punten de revue.
(4) In de lederruimte nam Jos van der Prijt ons mee in de wereld van de leder- en houtbewerking. Brabo_restaureert een Rolls-Royce of Bentley op alle vlakken, dus ook voor wat betreft het leer, de voerbedekking en het hout. Het hele interieur kan door hen worden vernieuwd.
(5) Dennis van der Prijt nam de groepen mee op reis door het gebouw waar hij de verschillende originele, alternatieve en gebruikte onderdelen liet zien die ze wereldwijd (in 36 landen bij 1500 klanten) verkopen.
(6) Rob Wilde, bij de Mascotte-leden bekend van zijn hoogwaardige technische artikelen in het clubblad, had een stand ter beschikking om de geïnteresseerden nader in te wijden in de wereld van de hydraulica. In deze stand had Bill Horstink een proefopstelling gebouwd aan de hand waarvan de werking van de ontsteking en van de moderne storingsvrije elektronische brandstofpompen erg fraai zichtbaar werden.
(7) Georg Zapf van de firma Metallit was erg ervaren in metaalbewerking, wat van pas komt bij het wegwerken van roestplekken en schades. Het werd duidelijk dat reparaties eenvoudig kunnen worden uitgevoerd met tin, waar plamuur wellicht wat meer voor de hand zou liggen.
(8) Rinus Hilgers van de Firma Nicolaas BV had letterlijk een hele verfwinkel uitgestald. Hij liet blijken hoe eenvoudig lakken en kleuren konden worden gemaakt voor de carrosserie, de vloerbedekking, het leer, de garagevloer, noem maar op.
(9) Een heuse V8 met versnellingsbak uit een Silver Cloud III stond op een motorbok en werd van allerlei handige tips en uitleg voorzien door de doorgewinterde Lex van de Linden. Wat gebeurt er in de versnellingsbak als de auto in de achteruit wordt gezet, hoe wordt geregeld dat in de P-stand de auto wordt geblokkeerd, hie zit dat nu met liners, bussen en tappets. Je kon vragen wat je wilde, alles werd kraakhelder uitgelegd.
(10) De laatste stand werd bevolkt door Daan Streulie die de werking van de schokdempers uit de Clouds en de Shadows uitlegde.



Bij aankomst was het al meteen auto's kijken ...




... want ook buiten stond een deel van de handelswaar uitgestald.




De showroom biedt oneindige mogelijkheden voor een Rolls-Royce of Bentley liefhebber.




Buiten stond een viertal Chinese Eyes dat aan één klant in Japan is verkocht.




Flip gaf uitleg over allerlei onderwerpen aan de onderzijde van de auto, onder andere aan de hand van deze Corniche. Vele APK-punten kwamen aan de orde.





Jos van der Prijt bladerde door het houtwerkboek, een verzameling van walnotenhouten fineer stukken. Op het boek lag een voltooid paneel van een portier.




Een volledige versnellingsbak in onderdelen uitgestald op een tafel.





Een nokkenas, tappets, cilinderbussen, alles lag er uitgestald en over alles kon je kraakheldere uitleg krijgen.




Rob Wilde maakte aan de hand van zijn fameuze zelfgemaakte tekeningen en schema's in korte tijd de werking van het hydraulische systeem duidelijk.




De tafel met de schokdempers. De Cloud en de Shadow hebben behoorlijk afwijkende dempers.




Deze Bentley S1 wordt voor een klant geprepareerd voor gebruik in een historische rally.




Het repareren van schades en roestplekken door het uitvloeien van tin.




Het complete team van Brabo_met van links naar rechts: Ronald Smits, Daan Streulie, Mevr van der Prijt, Ed Blok, Cock van der Prijt, Flip van der Werf, Dennis van der Prijt, Lex van der Linden, Gijs, Jos van der Prijt.




Brabo_kreeg als blijk van dank voor de ruimhartige ontvangst door Ferdie van Eenennaam (links) een tweetal prachtige wanddecoraties en voor elk teamlid een fles wijn uitgereikt.

Bekijk alle vooraankondigingen op de kaart