Oldtimerbeurs Eelde 23 – 24 november 2019


Toen ik bijna 2 jaar geleden van zuid-oost Nederland verhuisde naar Wedderheide in noord-oost Nederland, wilde ik wel eens weten welke interessante oldtimerhappenings in mijn nieuwe woonomgeving worden gehouden. Ik was ooit al eens op de oldtimerbeurs in Eelde geweest en die was best de moeite waard, dus dat was één van de eerste evenementen die ik bezocht. Voor dit jaar stond een bezoek aan deze vrij grote oldtimerbeurs weer op de planning. Tijdens een ontmoeting met regiobegeleider Wobbo Hopman komt dat ter sprake en Wobbo oppert het plan om een plek voor de regio Noord-Oost van De Mascotte in één van de beurshallen te “regelen”. 
Besloten is om een “Mascotte-stand” in te richten en op vrijdag 22 november 2019 verschijnen een aantal Mascotte-leden met hun Rolls-Royces en Bentleys aan de ingang van Flowerdrome in Eelde waar de oldtimerbeurs gehouden wordt. Er heerst al een drukte van belang, want velen zijn al bezig met opstellen van voertuigen en inrichten van stands. 







Volgens het strooibiljet –en dat blijkt te kloppen- verschijnen alle soorten voertuigen die ooit over onze nationale wegen hebben gereden.
Zo zijn er aparte hallen voor klassieke autobussen, vrachtwagens, brandweermateriaal, tractoren, motoren, bromfietsen, koetsen, rijtuigen en kampeercaravans. Uiteraard zijn ook oldtimers te koop. Verder zien we de gebruikelijke (auto)mobilia, zoals onderdelen, gereedschappen, folders, reclame-materiaal, boeken, miniaturen, en natuurlijk ook nogal wat “zooi”. 











Omdat Opel sinds 120 jaar auto’s fabriceert, zijn veel modellen te bekijken, zowel vracht- als personenauto’s. Omdat mijn vader ooit een Opel-fan was, is deze hal voor mij een feest van herkenning. De Rekord-, Olympia-, Kadet-, en Kaptein-type van de auto’s die ooit geparkeerd waren voor de Haagse flat waar ik in Moerwijk opgroeide, zijn daar in prachtige staat te bewonderen. Zelfs een Rekord model waarin ik in 1961 mijn autorijlessen kreeg. 





Tegen een uur of zes vrijdagmiddag is de Mascotte-stand ingericht. Keurig afgezet met banners, paaltjes en kettingen, en voorzien van enkele zithoekjes en een tafel met informatiemateriaal en (uiteraard) een koffie-apparaat en waterkoker met voldoende koekjes, pepernoten en Engelse drop om passanten tot nieuwe leden te verleiden, allemaal verzorgd door Alma en Wobbo Hopman. De stand heeft een mooie strategische plaats bij de ingang van de hal met oldtimerclubs, onderdelen en gereedschaptafels. De oudste automobielen: een Phantom II uit 1935 van Alfred Steenwinkel en een Bentley MK VI uit 1950 van Dick van Emden, als blikvanger op de kop van de stand. Daarachter de modellen Silver Shadow, Silver Wraith II, Silver Spur, Silver Seraph, Corniche DHC en Bentley Turbo R.
We zien naar onze tevredenheid een mooie clubstand, goed verzorgd en ook mee ingericht door Janny, Harry en Willem Durville, Annemieke Dekkers, Stanley Sibering, Jan en Erik Wagemaker. Zelfs de hoogwerker van de veilinghal komt te hulp om de Rolls-Royce en de Mascotte-vlaggen hoog boven de stand op te hangen.







Op zaterdag 23 november komen de stand-bemensers om bezoekers te ontvangen en te informeren over De Mascotte en onze aanwezige automobielen. De hele dag is er een gezellige drukte op en om onze stand en diverse clubleden komen langs voor een babbel en koffie of thee. Doordat er voldoende clubleden in de stand aanwezig zijn, heeft ieder voldoende gelegenheid om ook zelf de beurs te bekijken en eventueel onderdelen (of andere zaken) aan te schaffen. Eindelijk vind ik de goede ruitenwisserbladen voor twee van mijn oldtimers en ook nog wat onderhoudsmiddelen.
Zondag is een plezierige herhaling van de zaterdag, weer met een aantal clubleden (en andere bekenden) die “op de koffie” komen, zodat vrijwel de hele dag alle zitjes bezet zijn.



















Omstreeks vier uur is de grootste drukte wel geweest en diverse standhouders beginnen al met inpakken. Tot onze verbazing verschijnen dan twee organisatie-medewerkers op onze stand en geven aan dat de Mascotte-stand in de prijzen is gevallen die voor de diverse clubstands beschikbaar zijn. Bijgevoegd een bedrag van honderd euro’s, en dat is dan een mooie tegemoetkoming in de gemaakte kosten.





Tegen vijf uur beginnen ook wij met de ontmanteling van onze stand. De meeste eigenaren van de tentoongestelde automobielen komen hun voitures ophalen en met een uurtje bedrijvigheid rest alleen nog een lege plek. De grote attributen ter “versiering” zijn weer ingepakt in de bestelwagen van Wobbo, en de vlaggen en banners liggen in mijn auto. Uiteindelijk zijn alleen Alma, Wobbo, Alfred en ik nog aanwezig om de Phantom II en de Bentley Mk VI ergens op een veilige plek te stallen, want de beide eigenaren rijden liever niet in het donker. 
Daarna gaat ieder huiswaarts, zoals dat heet “moe en voldaan”.
Ongetwijfeld melden zich binnenkort enkele nieuwe leden aan.
Op maandagmorgen rijden Alfred en ik, via Stadskanaal en dan met Wobbo nog een keer naar Eelde om de Phantom en de Bentley op te halen en naar hun eigen garages terug te rijden.
We kijken terug op een geweldige ervaring. Volgend jaar weer!


Tekst: Rob van den Beld
Foto’s: Annemieke Dekkers, Wobbo Hopman en Rob van den Beld.



Bekijk alle vooraankondigingen op de kaart