De Mascotte voor het eerst aanwezig op het Concours d’Élégance op Het Loo in Apeldoorn

 
Natuurlijk hoopten we vooraf op mooi weer, nu De Mascotte voor het eerst met een uitgebreide show van Rolls-Royces en Bentleys aanwezig zou zijn op het Concours d’Élégance op Het Loo in Apeldoorn. En mooi weer werd het op die 29e juni tot en met eerste juli. Het werd zelfs snikheet. Met alle stoffige gevolgen van dien.
Maar dat mocht de pret niet drukken. John Snijders, Marius Krijgsman en Antoon Gaemers hadden met behulp van diverse vrijwilligers en sponsoren een fantastische etalage van Rolls-Royces en Bentleys weten te regelen, op een mooie en grote stand midden op het grote veld. Bij binnenkomst stonden links alle Bentleys, netjes in volgorde van bouwjaar. Rechts stonden alle Rolls-Royces. En in het midden de auto’s van de sponsoren die zij beschikbaar hadden voor de verkoop. Liep je tussen deze veelzijdige en interessante opstelling door naar achter, dan arriveerde je bij een groot, met mooi houtwerk, hekwerk en bloemen verfraaid platform. Rechts op dit plateau was de unieke Rolls-Royce Silver Wraith Vignale van het Louwman museum uitgestald en links een zeldzame Bentley R-Type Continental Fastback. Had je die uitgebreid bewonderd, dan kon je de representatieve tent binnenlopen waar de Mascotte een aantal uitnodigende zitjes had gemaakt en de bezoekers kon voorzien van koffie, thee en frisdrank.
Wat een bewonderenswaardig geheel was dit. Gelukkig wisten vele van de 25000 bezoekers hun weg naar de stand te vinden. En ook vele leden trotseerden de warmte om een bezoek te brengen aan de Mascotte stand. Het werd een evenement om met trots en genoegen op terug te zien.






































































 
Op het Concours d’Élégance werd zoals elk jaar een groot aantal zeer bijzondere auto’s gejureerd. Met De Mascotte was overeengekomen dat er twee aparte te jureren categorieën zouden worden gemaakt voor de Mascotte-auto’s, één voor Bentley en één voor Rolls-Royce. De driekoppige jury selecteerde in beide categorieën winnaars van de eerste prijs en van de tweede prijs. Deze winnaars werden op zondag middag uitgenodigd om op het prijzenpodium midden op het evenemententerrein te komen voorrijden om onder veel belangstelling van pers en bezoekers hun prijs in ontvangst te nemen. De volgende auto’s vielen in de prijzen:
Klasse Bentley:
1e prijs: Bentley S1 Continental Park Ward 2-door saloon (1956).
2e prijs: Bentley R-Type Continental H.J. Mulliner sports saloon (“fastback”) (1954).
Klasse Rolls-Royce:
1e prijs: Rolls-Royce Silver Cloud III H.J. Mulliner Park Ward 2-door saloon (1964).
2e prijs: Rolls-Royce Silver Wraith Hooper Touring limousine “Empress line” (1954).
 








Veel dank gaat uit naar John Snijders, Marius Krijgsman en Antoon Gaemers met hulp van Teun Prins, Sylvia Krijgsman, Pieter Schemmekes en verschillende leden en hun partners die spontaan insprongen waar nodig, voor de organisatie van dit fantastische evenement. 
De sponsoren waren het Louwman museum (met dank voor de one-off Silver Wraith Vignale die voor het eerst buiten het museum werd getoond), 2Produce (Yvo Alexander), Stoffels Classic Cars (Leo Stoffels), ’t Klassieker Huis (Emile Koole), Hooper International (Toni Bienemann), Toncar (Rob en Anton van Egmond), Handelskwekerij P. vd Haak (Piet van der Haak, met dank voor de grote partij fleurige geraniums), en Brabo (met dank voor het transport van enkele bijzondere auto’s naar dit evenement).
 
 
Tekst: Marinus Rijkers
Foto’s: Frans Janssen, Pascal Peper, Marinus Rijkers, Annemieke Dekkers, Wobbo Hopman.
 

Bekijk alle vooraankondigingen op de kaart