Concours d'Elegance Mariënwaerdt 2025

 
Een verslag van Philip Mordaunt.

De verplaatsing naar Landgoed  Mariënwaerdt in 2024 bracht aanzienlijk meer mogelijkheden en gaat verder onder de naam Wheels Mariënwaerdt “Where history meets the future” brengt een bijzonder uitgebreid programma samengesteld uit klassiekers van het verleden, het design van heden en de visie van de toekomst. Om het compleet te maken was de Perridon Bugatti collectie tentoongesteld. De Trial Experience was een offroad behendigheidswedstrijd met klassieke auto’s. Wat ook veel aandacht trok met rauwe klanken en de geur van olie, benzine en rubber waren de sprintdemonstraties met ruim 40 vooroorlogse sportauto’s.
 
Op vrijdag waren een aantal Nederlandse autoclubs vertegenwoordigd op de Nationaal Club Concours zoals De Mascotte waar klassieke auto’s streden om prijzen per club. Een vooroorlogse schitterende Phantom won de eerste prijs en een prachtige Silver Shadow won de tweede prijs.
 
Behalve de stands van auto dealers, coachbuilders en autoclubs waar veel gelijkgestemden elkaar ontmoeten waren er veel paviljoenen van autobladen, automobilia, kunst, sieraden, luxe producten, mode, wijnimporteurs en ook was een diversiteit aan eten en drinken ruimschoots vertegenwoordigd en live optreden van diverse muzikanten.

Uiteraard vormde het prestigieuze International Concours d’Elegance het kloppende hart van Wheels Mariënwaerdt dat plaatsvindt op zaterdag en zondag. Van de vele inschrijvingen werden de beste auto’s geselecteerd om te strijden naar Class winnaar.


 
Mijn Rolls-Royce Silver Cloud III was vertegenwoordigd in de klasse Rich & Famous History, Royalty, Stars and Celebraties. Ik was verblijd met First in Class.


 
 Wheels Mariënwaerdt werd alle drie dagen druk bezocht en mag zonder meer een succes heten dat zijn gelijke niet kent in de Benelux en staat in de top van Europese Concoursen. Met een brede glimlach op mijn gezicht reed ik terug naar mijn opslag en parkeerde mijn Cloud naast mijn andere klassieke auto’s.
 
International Concours d’Elegance Mariënwaerdt 2025
 
De organisatie was van mening dat ze een bijzondere verzameling overwegend zeldzame automobielen bij elkaar hadden van wereldklasse waaronder een RR Phantom V die van Koning Olaf van Noorwegen is geweest, de RR Wraith waar Maxima en Willem–Alexander in getrouwd waren en modellen die de poorten van musea verlieten in de hoop een begeerde prijs te bemachtigen. De meest verwende oldtimerliefhebbers door de hoge kwaliteit hadden genoeg om van te watertanden.


 
Deelnemende bolides werden beoordeeld door een internationale jury van 25 leden die bestond uit klassiekerexperts, musea conservators, autojournalisten en autodesigners. De vakjury keek naar, in en onder, vullen lijsten in en beraadslagen op originaliteit, kwaliteit van staat en afwerking, design, elegantie en geschiedenis. 90 automobielen waren verdeeld in 11 klassen van bouwjaar of thema.


 
Mijn Rolls-Royce stond in een rij met allemaal automobielen van topmerken die stuk voor stuk er schitterend uitzagen. Omdat mijn Silver Cloud III geleverd was aan de oprichter en eigenaar van de San Francisco National Bank en later in gebruik was geweest door het Deense Koningshuis was ik ingedeeld in de ruim vertegenwoordigde thema klasse Rich & Famous History, Royalty, Stars & Celebraties.


 
De International Concours d’Elegance begint op zaterdag waar de jury polshoogte neemt van de algemene staat van de automobielen. Op zondag werd alles grondig bekeken.


 
Ik kreeg een compliment van de chief jury lid “Dit is wat wij hopen tegen te komen op een Concours d’Elegance, alles klopt er aan” terwijl een ander jury lid een rozet plaats aan mijn ruiterwisser vervolgens met alle aantekeningen onder de arm ging de jury naar de volgende auto, een RR Corniche coupe voor een beoordeling.


 
Het was wel duidelijk dat iedereen het naar zijn zin had omdat er zoveel te bewonderen was en door de ontspannen vibe waar grijze mannen in pakken geanimeerd in gesprek waren naast een klassieker van miljoenen en verderop tieners een selfie maken met een youngtimer Ferrari.



Er was veel meer te beleven want over het hele terrein waren activiteiten en ervaringen opgezet om de bezoekers actief te betrekken wat het zo interessant en afwisselend maakte. Bij de Car Carwalk dat massaal is omringd met bezoekers rijden auto’s af en aan waar presentatoren Coronel en Budding verhalen over vertellen.


 
Ik vond het een belevenis om mee te doen aan het International Concours d’Elegance maar had zeker geen rekening mee gehouden dat ik in de prijzen zou vallen. Aan het einde van de middag kwamen de juryleden langs om mij te feliciteren en mijn Cloud te bekronen met een tweede rozet en even later aan het einde van de prijsuitreiking reed ik achter een Corniche coupe die runner up werd en ik reed het grote podium op om de prijs winner Class Rich and Famous in ontvangst te nemen en vlak achter mij kwam een Alfa Romeo coupe coachbuild uit 1932, een pronkstuk van de Automuseum Metropole die Best of show was geworden.
 


 
 
 
 
 
 

Bekijk alle vooraankondigingen op de kaart