Toertocht Engeland, juni 2011

In de loop van december 2010 en januari 2011 hebben enkele Mascotteleden het plan opgevat om in juni 2011 met hun Rolls-Royce of Bentley het land van produktie te bezoeken. Centraal zou staan het weekend van de Annual Rally van de Rolls-Royce Enthusiasts' Club (RREC) met zo mogelijk daar om heen bezoeken aan de Rolls-Royce-fabriek in Goodwood, het restauratiebedrijf van de gebroeders P&A Wood in Dunmow, de Bentley-fabriek in Crewe en verder enkele Engelse kastelen en wellicht ook nog stedenbezoek aan Oxford en/of Cambridge. Aanvankelijk gaven zich ongeveer 30 geïnteresseerden op, maar voor sommige mensen was twee weken te lang en voor anderen een lang weekend te kort. Uiteindelijk ontstond een groep van 20 personen voor het lange verblijf, en een iets kleinere groep voor een lang weekend. Door ziekte en andere oorzaken dunde de groep in de week voor vertrek nog meer uit. Maar op tweede pinksterdag 13 juni 2011 is het dan zover en de eerste groep van 12 Mascotteleden vertrekt vanuit verschillende plaatsen in Nederland naar de boot in Duinkerken. Door het zeer matige weer zijn er geen files en in drie groepen wordt de overtocht naar Dover gemaakt.

Tegen vier uur is iedereen aangekomen in het Premier Inn hotel net buiten Dover en het is een plezierig weerzien, waar (uiteraard) op gedronken moet worden.

Dover Castle
Het eten smaakt daarna nog beter en na goede nachtrust wordt de volgende morgen geconstateerd dat het prachtig weer is. We rijden naar het vlakbij gelegen kasteel van Dover dat op de rotsen hoog over de stad uitziet. Aangekomen op de parkeerplaats in het kasteel baren we meteen opzien, want 6 Rolls-Royces en Bentleys is in Engeland blijkbaar geen gebruikelijk gezicht. Weer wordt het ontstane gezegde: 'neem een Rolls-Royce en een mooie dameshoed en je hebt meteen veel bekijks' weer bewezen. Ook in het kasteel worden we door onze hoeden meteen bestempeld als de mensen van de Rolls-Royces. Zowel samen als apart bekijken we het kasteel en ontmoeten elkaar bij pauze en lunch.

(Voor een uitgebreide impressie van het bezoek aan het prachtige Dover Castle, klik hier.)

Nadat alles goed is bekeken, vertrekken we voor een ritje van ongeveer anderhalf uur naar Dunmow waar de volgende dag het bedrijf van de gebroeders P&A Wood bekeken zal worden. De Rolls-Royce-fabrieken hebben blijkbaar klandizie genoeg, want daar kunnen we niet terecht, zelfs niet na inschakeling van de RREC. Op naar Standsted dus, waar we twee nachten in het Hilton Airport hotel overnachten. Echter, in de buurt van Londen blijkt (later) een stevig ongeluk gebeurd te zijn, zodat we daar ongeveer anderhalf uur in de file staan.

We rijden/staan in konvooi en dat heeft tot gevolg, dat we geregeld vragen van enthousiaste passanten mogen beantwoorden: wat we gaan doen, waar we heen gaan, waar we vandaan komen en of er nog meer zulke auto's komen.
Aanzienlijk later dan gepland komen we dus in Stansted aan en na inschrijven en kamers inrichten is er een mooie dinertafel voor ons klaar gemaakt en we genieten van een schitterend buffet.

P&A Wood
Na een goede nachtrust vertrekken we de volgende ochtend naar P&A Wood waar we hartelijk worden ontvangen en vervolgens de gelegenheid krijgen om met uitleg van één van de medewerkers rond te kijken. Wat opvalt hoe schoon het overal is. Smerige auto's komen niet voor en sommige monteurs werken zelfs met witte handschoenen aan. Vuile overalls zien we nergens.

(Voor een uitgebreide impressie van het bezoek aan het boeiende P&A Wood, klik hier.)

We genieten van wat er te zien is en tegen lunchtijd vertrekken we naar een Pub waar de lunch wordt gebruikt. De rest van de middag wordt besteed aan sight-seeing in een plaatsje waar we doorrijden en omstreeks 5 uur zijn we weer in het hotel voor borreltijd en daarna wederom een prima diner.

Bentley-fabriek in Crewe
Op donderdagmorgen vertrekken we rustig op weg naar een kasteelhotel in de buurt van Crewe. Er wordt geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om via Oxford of Stratford te rijden, zodat ieder rustigaan naar de volgende overnachtingsplaats rijdt. Daar blijkt inmiddels ook de andere groep die alleen rondom het weekend blijft, te zijn aangekomen. Er worden wat ervaringen uitgewisseld en na het eten en bijkletsen, kan ieder weer naar bed. We hebben prima kamers, een kasteel waardig.

De volgende morgen is het bezoek aan de Bentley-fabriek. Dat is fantastisch. Helaas mag er niet in de fabriek gefotografeerd worden. Er zijn dus alleen foto's van de ontvangsthal. In kleine groepjes worden we rondgeleid en kunnen alle productiefaciliteiten uitgebreid bekijken. Als we met medewerkers spreken, dan blijkt dat ze soms al van vader op zoon in de fabriek werken. Ook in deze werkplaatsen is het angstvallig schoon. Ondanks dat aan de lopende band gewerkt wordt, wordt de auto met handwerk geproduceerd, volgens de wensen van de klant. Ook hier geldt, dat geen twee auto's hetzelfde zijn. Veel auto's gaan naar de VS, Rusland en China en men verwacht tegen het einde van het jaar dat China de grootste afnemer is geworden.

(Voor een uitgebreide impressie van het bezoek aan de Bentley-fabriek in Crewe, klik hier.)

Annual Rally in Rockingham
Vlakbij wordt de lunch gebruikt en dan rijden we naar het terrein van Rockingham Castle waar we een bezoek brengen aan de veiling-tent van Bonhams. Daar wordt een receptie gehouden waar we weer andere Mascotteleden ontmoeten, die op eigen gelegenheid zijn gekomen. Zelfs onze voorzitter en Bim zijn aanwezig.
Onder het genot van een babbeltje en een drankje maken we (hernieuwd) kennis en bekijken vast wat de volgende dag op de veiling wordt aangeboden.

(Voor meer foto's van de Bonhams veiling in Rockingham, klik hier.)

Daarna inchecken in Holiday Inn hotel in Kettering op redelijke afstand van het festivalterrein. De volgende morgen vertrekken we omstreeks 10 uur naar het veld van de Annual Rally bij Rockingham Castle (bij de stad Corby).

De weersverwachting is niet best en na een droge start, krijgen we diverse stevige regenbuien op ons hoofd. Gelukkig is er een aantal grote tenten van standhouders. Helaas zijn dat er dit jaar al weer minder dan de voorgaande jaren. Er zijn weinig cateringtenten en -wagens, zelfs de Rolls-Royce band en ook de vliegtuig-motoren ontbreken. Blijkbaar takelt het festival wat af. Door de regen aan het einde van de middag is tegen vijf uur ongeveer ieder van onze club wel terug in het hotel en er wordt weer plezierig en goed gegeten.

(Voor een greep uit de vele bezienswaardige auto's op de Annual Rally 2011, klik hier.)

Op zondag is het weer stukken beter. Eén stevige regenbui en verder mooi zonnig weer. In de loop van de morgen worden de auto's beoordeeld door een vakkundige jury en spoedig daarna komen de prijsrozetten aan de auto's te hangen. De Cloud van Berry en Barbara Bouwman valt in de prijzen, als beste in de touringklasse.

Burghleyhouse en Blenheim Palace
Maandag vertrekken we omstreeks tien uur naar Burghleyhouse, een van de best bewaarde kastelen uit de periode van Elisabeth I. Het weer is prachtig en we bekijken op ons gemak het kasteel en de bijbehorende tuinen.

Daarna vertrekken we naar Witney vlak bij Oxford, waar we de resterende dagen verblijven. Dinsdag wordt Oxford bezocht. Even ontstond lichte paniek omdat een tasje in de bus was blijven staan, maar dat werd na de volgende rondrit weer teruggevonden. Gelukkig was het niet als “verdacht pakket” gekwalificeerd. Weer opluchting en het bezoek verliep verder naar wens.

Woensdag wordt een bezoek gebracht aan Blenheim Palace, nog steeds de residentie van de Hertogen van Marlborough, en het huis waar Winston Churchill geboren is.

Na bezichtiging van kasteel en tuinen en het gebruik van de lunch gaat ieder zijn/haar eigen weg om wat in de omgeving rond te kijken of weer terug te gaan naar Oxford. 's Avonds inpakken want de volgende morgen moeten we vroeg weg. De weersverwachting is zeer slecht, maar de volgende dag heeft het waarschijnlijk alleen op de plekken waar wij reden niet geregend, want we hebben de hele weg prima weer.

Pas op de parkeerplaats bij de boot worden we verrast op een korte regenbui. Jammer dat de enige regen van betekenis juist viel tijdens het weekend van het festival.
De overtocht verloopt verder prima en om vijf uur vaste-land-tijd komen we weer in Duinkerken aan, waarna ieder op eigen gelegenheid naar huis terug gaat.

De foto's bij dit artikel zijn aangeleverd door alle deelnemers aan de tourtocht. Het was een lastige keuze om uit ruim 1000 foto's een keuze te maken, die voor de andere leden een beeld geven van deze prachtige ervaring.

Tekst: Rob van den Beld
Foto’s: Rob van den Beld, Annemieke Dekkers, Henk en Elizabeth Engelsman, André Huige, Marius en Sylvia Krijgsman, Wim en Audrey Vroomen, Aad en Frieda Waardenburg.

Samenvatting van de pagina's van dit verslag (klik op de hyperlinks):
Het bezoek aan Dover Castle.
Het bezoek aan P&A Wood.
Het bezoek aan de Bentley-fabriek in Crewe.
Het bezoek aan de Bonhams veiling in Rockingham.
Een greep uit de vele bezienswaardige auto's op de Annual Rally 2011.

Bekijk alle vooraankondigingen op de kaart