• Technische meeting
  • Vereniging van ROLLS-ROYCE en BENTLEY eigenaren
  • Regiomeeting
  • Vele auto's bij elkaar
 
Log hier in voor volledige toegang.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:



Geen toegang? Word lid van De Mascotte.

Ga naar het forum!

Annual Rally, Rockingham Castle, Engeland

 

Van dit evenement is een documentaire gemaakt door DailyChannelTV (Roel Zaadnoordijk). De voorzitter van de RREC heeft deze uitzending warm aanbevolen onder zijn leden. De documentaire is nederlandstalig ondertiteld en deels nederlands ingesproken. Nieuwsgierig? Klik dan HIER.
Een foto-impressie van de documentaire van DailyChannelTV is te vinden door hier te klikken.


Eenmaal per jaar komen duizenden Rolls-Royce en Bentley enthousiastelingen uit de hele wereld bijeen op een uitgestrekt terrein in Engeland. De Rolls-Royce Enthousiasts' Club (RREC) organiseert daar haar Annual Rally, een gebeurtenis waar zelfs een vliegtuiglading Australiërs en Zuid-afrikanen op afkomt. Meer dan duizend Rolls-Royces en Bentleys worden door hun eigenaren de poorten binnen gereden en keurig op type en productieperiode gesorteerd opgesteld. Dit jaar organiseerde de RREC dit mega-evenement voor de 53e keer en had daarvoor de heuvelrug van Rockingham Castle nabij de plaats Corby in de Midlands ter beschikking. Een prachtig terrein van tientallen hectaren groot met prachtige oprijlanen en toegangsroutes.









Het evenement vond plaats op vrijdag 15 tm zondag 17 juni en ook dit jaar wisten weer vele leden van De Mascotte, van wie er ook velen lid zijn van de RREC, hun weg naar het Rockingham Castle te vinden.

Vrijdag 15 juni
Vrijdags werden er een viertal seminars georganiseerd door de RREC. Tevens was er vrijdags de gelegenheid om in de veilingtent uitgebreid de auto's en automobilia te bekijken die zaterdags zouden worden geveild. Verder was het terrein nog in opbouw en waren er nog geen handelaren aanwezig.

Zaterdag 16 juni
Zaterdag 16 juni barstte het pas werkelijk los en arriveerden vele honderden leden met hun Rolls-Royce of Bentley op het immense terrein van het Rockingham Castle. Het terrein is enkele heuvelruggen groot en biedt ruimte in overvloed. Handelaren hadden hun koopwaar in en vóór hun tenten uitgestald, de RREC had een eigen clubshop en ook de leden hadden een tent ter beschikking om hun automobilia aan andere leden te verkopen. Ook op zaterdag verzorgde de RREC weer vier interessante seminars over uiteenlopende onderwerpen. Een grote tent herbergde vele uiteenlopende snacks voor de hongerigen en dorstigen van de dag. Maar de meeste aanwezigen brachten zoals gewoonlijk wel enkele uurtjes door achter hun auto op de meest fantastische picknicksets en met de meest exquise gerechten. Helaas was het die zaterdag niet al te best weer, zodat er ook vele lekkernijen werden weggekruimeld op de al dan niet gerestaureerde achterbanken. Heren en vooral dames die meer in oude gebouwen en tuinen dan in auto's geïnteresseerd waren, konden deelnemen aan een rondleiding door het kasteel.








Boeken en handboeken te kust en te keur.


Zondag 17 juni
Zondags staat altijd in het teken van de auto-jurering. Zij die hun auto tevoren bij de RREC hebben aangemeld als te jureren auto, kunnen rekenen op een bezoekje van een groepje jury-leden dat de auto minutieus inspecteert op alle denkbare technische en cosmetische aspecten en met een stethoscoop het lopen van de motor beluistert. De auto's zijn ingedeeld en opgesteld in 25 klassen en per klasse wordt een eerste en tweede prijs toegekend. Daarnaast krijgt per klasse hooguit één auto de rozet voor "elegance". Maar ook worden prijzen uitgereikt aan de Silver Ghost en de 20 HP die vorig jaar de grootste afstand hebben gereden, aan de beste auto van een eigenaar jonger dan 30 jaar, aan het beste paar auto's van één eigenaar waarbij de één een pre-war en de ander een post-war auto moet zijn, aan de beste auto van een overzees clublid en tot slot aan de beste persoonlijk gerestaureerde auto. De prijswinnaars rijden aan het eind van de dag in een concours d'élégance een rondje tussen het samengestroomde publiek en stoppen voor de RREC-tent om hun prijs in ontvangst te nemen.
Op zondag waren de weergoden ons veel gunstiger gestemd en werd dit deel van het evenement regelmatig bijgelicht door heerlijke zonneschijn.


Drie Nederlandse auto's. Later zouden alle drie deze auto's in de prijzen vallen.








Handelaren
Diverse handelaren brachten hun handelsvoorraad aan klassiekers mee. Voorbeelden van handelaren die steevast hun autovoorraad aanbieden, zijn P&A Wood, Vintage&Prestige, The Real Car Co, RR&B Garages, Flying Spares, Introcar en Jack Barclay. Zij doen hun best om met diverse opvallende zaken de aandacht te trekken. Dit jaar had Vintage&Prestige een heuse Spitfire op het terrein neergezet. En voor de tent van P&A Wood stond zoals elk jaar weer de wonderschone AX201, de duurste auto ter wereld en het symbool van het merk Rolls-Royce. Het snuffelen tussen oude onderdelen, brochures, handboeken en modelauto's, maar ook het bestuderen van aangeboden handelsauto's is een vertier op zich.





Vintage&Prestige stelde zijn auto's op rond een zelf meegebrachte Spitfire.



Op de stand van P&A Wood stond traditiegetrouw de beroemdste Rolls-Royce aller tijden opgesteld, de Silver Ghost uit 1907 met het kenteken AX210.


Rolls-Royce en Bentley
Je zou verwachten dat Rolls-Royce en Bentley zelf zich ook op een of andere manier op een strategisch verantwoorde plek zouden opstellen om persoonlijk hun clientèle met de nieuwste modellen kennis te laten maken. Andere jaren was dat meestal wel het geval. Dit jaar blonken de fabrieksvertegenwoordigers echter uit door afwezigheid. Wilde je een nieuwe Bentley, dan kon je kennis maken met de demo-auto's van Jack Barclay: een Bentley Mulsanne en een Continental GT W12. De Rolls-Royce geïnteresseerden konden een fonkelnieuwe Phantom Drophead Series II en een Ghost Extended wheelbase verkennen binnen de hekken van P&A Wood ("On display by kind permission of Rolls-Royce Motor Cars Ltd").


De Bentley Mulsanne van Jack Barclay, de CC016397.



En de gloednieuwe Phantom Drophead Series II met chassisnummer DUX74502 (uit modeljaar 2013, nu al).


Seminars
De seminars duurden elk gemiddeld anderhalf uur en diepten een onderwerp goed uit. Dit jaar stonden onderwerpen aangekondigd als de restauratie van een 20/25 HP, onderhoudstips voor de Silver Shadow en Silver Spirit, technische aspecten van de Goodwood Rolls-Royces, het pre-war koelsysteem, enzovoort. Zelf heb ik het seminar bijgewoond van RREC-coryfee en publicist Ian Rimmer die het publiek anderhalf uur wist te boeien met de ontwikkeling van de post-war modellen.


Ian Rimmer, oud-fabrieksmedewerker, oud-RREC-bestuurslid, publicist en getalenteerd verteller.



Dit is de tent van de RREC met de omvangrijke clubshop.


Veiling
Lange tijd verzorgde Bonhams de veiling op de Annual Rally. Dit jaar werd de veiling voor het eerst verzorgd door H&H Auctions. De entree van de veiling was daardoor opgehoogd naar £ 25 zodat het uitstekend lukte om kijkers buiten de deur te houden. Naar verluidt resulteerde de veiling niet bepaald in daverende verkopen en zij die een verklaring zochten, namen opvallend vaak het woord "crisis" in de mond. Mascotte-leden zijn traditiegetrouw echter behoorlijk actief op de veiling, zowel met verkopen als met kopen. Toni Bienemann en de familie Zoontjes bijvoorbeeld, hebben al enkele keren hun slag geslagen. Dit jaar was het bij een zwart over grijze Bentley S2 de voorzitter zelf die als laatste zijn hand omhoog hield. Toen bleek dat op één creditcard niet meer dan £2000 kon worden gepind, kwam het wel èrg goed uit dat op het hele veld vele tientallen Mascotte-leden verpoosden. Toen de Bentley uiteindelijk was betaald, waren de meeste aanwezige Mascotte-leden wel aandeelhouder van deze bijzonder fraaie automobiel geworden.


De nieuw verworven Bentley S2 van de voorzitter.


Móóie auto's
Of je nu van de vooroorlogse door koetsbouwers vormgegeven auto's houdt of van de na-oorlogse en zelfs supermoderne Rolls-Royces of Bentleys, voor iedereen is er enorm veel te zien. Twee volle dagen zijn tekort om al dit fraais eens rustig te bekijken.


Enkele prijswinnaars bij elkaar met op de voorgrond een spectaculaire wit-rode Bentley S1 Continental fastback in de originele kleurstelling.



Deze ogenschijnlijk "normale" Bentley uit de jaren 90 is een zeldzame Bentley Brooklands R Mulliner uit 1998 met de zeldzaam lage tellerstand van slechts 7400 mijlen.


De allermooiste auto's
Net als in vele voorgaande jaren waren ook dit jaar de Nederlanders tussen de prijswinnaars goed vertegenwoordigd. Clublid Hans Treurniet viel maar liefst twee keer in de prijzen: met zijn Bentley S3 Park Ward Continental Coupé BC28LXB uit 1964 en met zijn Rolls-Royce Corniche II JCX21607 uit 1988. Beide voertuigen werden bekroond met een "elegance"-rozet.
Maar Gijs Veerman spande de kroon. Omdat hij in de voorgaande jaren met zijn zwarte Bentley Continental JCX22145 uit1988 ook al in de prijzen was gevallen, kwam hij nu uit in de "master"-klasse. En daar behaalde hij de eerste prijs.


Op de foto rijdt Hans Treurniet zijn ererondje in de Bentley S3 'Chinese eyes' en daarachter Els in de Corniche II.



De eerste prijs in de "Mark VI and R" klasse viel ten deel aan RREC-lid Hans van Eeuwijk met deze fantastisch gerestaureerde Bentley R Type Park Ward Drophead coupé B202LWH uit 1954.



Gijs Veerman met zijn Bentley Continental. Naast hem passagiert zijn zoon Aard-Jan. Achterin links zit Mark Groot die in een voorgaand jaar hier zijn zwarte Rolls-Royce Corniche II mocht voorrijden, en rechts achterin zit Vincent de Vos die dit voorjaar zijn Bentley Arnage T beschikbaar stelde voor een rij-impressie in ons clubblad.



Helaas buiten mededinging, maar een elegance-prijs zou deze Silver Seraph niet misstaan hebben.


Mascotte-feestje
De Mascotte zou De Mascotte niet zijn als er niet een feestje werd gebouwd en er veel werd gekletst en gelachen.


De hele dag door was het gezellig in de tent van clublid Piet van den Nouweland die samen met enkele andere clubleden zorgde voor een soort van "Holland-Mascotte-huis".



Tot laat in de middag bleef het druk in het Mascotte-honk. De met de auto's behaalde prijzen werden uitgebreid gevierd.



Ook het bestuur had een picknickplek ingenomen en besprak relaxed de belevenissen van de dag. Deelnemers van de homemarket verlieten rustig aan het terrein, maar De Mascotte hield stand. Zoals gewoonlijk.


Twee fantastische dagen
Mascotte-leden ontmoeten elkaar in Engeland altijd op zaterdag en op zondag. En ook dit jaar waren het weer twee fantastische dagen. Zelfs tijdens de boot-overtochten is het altijd één grote familie. Hoewel er op zondagavond ook al vele leden de huisreis hadden gemaakt, was het ook op de maandagavond weer een gezellige samenkomst. De Engelse verkeersregelaars besloten zelfs om alle Rolls-Royces en Bentleys in één opstelrij achter elkaar te zetten. Het bleef tot in de late uurtjes gezellig.




Tekst en foto's: Marinus Rijkers.

 

 
Verslagen

Vooraankondiging Algemene Ledenvergadering 2018 te Apeldoorn

De Algemene Ledenvergadering 2018 gaat voor het eerst plaatsvinden te Apeldoorn op zondag 28 januari 2018.
Vraag en Aanbod

Te koop: nw. RVS tussenpot voor Rolls-Royce Silver Cloud 2 - Bentley S2

Te koop: nieuwe RVS tussenpot voor Rolls-Royce 2 / Bentley S2.


Adverteerders

  • Cantharel
  • Jan A. Wagemaker
  • CITO Motors
  • David Terry Classic Repairs
  • Veerman Classics
  • Leo Stoffels Classic Cars
  • Brabo
  • Introcar
  • Pro Ontwerp, Print Web & Media
  • Silver Hill
  • Flying Spares
  • Garage Groenouwe
  • Hooper International
  • KNAC
  • Jos Beeres
  • Erik J.A. Wagemaker - Clubshop
  • Bentley Leusden
  • Louwman Exclusive
  • Kuiper verzekeringen